Zorgverzekeraars Nederland, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), de NPCF en de Consumentenbond willen dat er snel meer duidelijkheid komt over de apothekersrekening. Sinds januari 2014 wordt er apart een bedrag van 6 euro op de rekening gezet voor een informatiegesprek. Dit heeft geleid tot veel onduidelijkheid en frustratie onder patiënten en apothekers. Dit meldt de Volkskrant.
NZG
'Snel meer duidelijkheid over apothekersrekening'
-Er moet snel meer duidelijkheid komen, zo pleiten de KNMP, de NPCF en de Consumentenbond. Het was de bedoeling dat de rekening transparanter werd door de splitsing van de kosten, maar het tegendeel is het geval. Hoewel de kosten ook eerder al in rekening gebracht werden, heeft de maatregelen er toe geleid dat de cliënten zich nu opgelicht voelen doordat de kosten in rekening gebracht worden. Als gevolg hiervan is het percentage apothekersassistenten dat te maken heeft gehad met agressieve klanten vijf keer zo hoog geworden als voor 2014.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft in eerste instantie de splitsing van de kosten verzocht. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op verzoek van de verzekeraars de maatregel ingevoerd. Ook bij Zorgverzekeraars Nederland zijn ze het er echter mee eens dat de regeling niet het gewenste effect heeft. “Al deze onduidelijkheid werkt transparantie juist tegen. Daar zijn we niet blij mee”, aldus een woordvoerster. ZN is bereid een andere oplossing te vinden. De NZa denkt hier hetzelfde over: “Je ziet dat de maatregel verwarring oplevert en dat was niet de bedoeling. Misschien moeten mensen wennen, maar als het werkzaamheden in de weg staat, moet er een betere oplossing worden bedacht", zegt een woordvoerster. "De kosten-splitsing is niet heilig.”
© Nationale Zorggids
Dat herken ik. Als ik een nummertje pak zijn er 20 wachtende. als je wacht sta je daar gemakkelijk 30-40 minuten.dan kijk je wat ze doen. En dan blijkt dat er effectief steeds 2 mensen tegelijk worden geholpen en dat assistentes soms 3-5 minuten weg blijven om daarna in 1 minuutje alles af te handelen. ondertussen zie je 6 assistentes lopen. zijn er 3 assistentes per klant nodig? das pas raar !!
Het hele systeem moet op zijn kop. Meer concurrentie tussen apothekers, dat leidt tot meer kostenbewustzijn en kwaliteit, 'n aandacht voor de klant. Ik kom regentijd bij de apotheek, kante tonen wachtenden terwijl maar 1ok 2balies open zijn. Ik zie nog wel 4 of 5 andere personeelsleden die god weet wat asn het doen zijn, maar zeker geen klanten helpen.