AMSTELVEEN - Er zijn nog weinig zorgverzekeraars die op een succesvolle manier consumenten weten te bereiken via sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek onder 44 zorglabels in Nederland.
Uit de studie van communicatieadviesbureau Porter Novelli en onderzoeksbureau op het gebied van online media monitoring Clipit blijkt dat online conversaties door de verzekeraars bijna nooit zelf worden gestart.
“Je ziet nog weinig zorgverzekeraars die op een succesvolle manier engagement weten te creëren”, zegt Juriaan Vergouw, head of Digital van Porter Novelli. “Twitter wordt steeds vaker ingezet maar dan met name voor webcaredoeleinden. Er wordt nog beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheden van social om de relatie met klanten aan te gaan en deze te versterken. Veel merken vertonen over de linie nog veel ‘zendgedrag’.”
Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65 procent), gevolgd door blogs (4 procent) en Facebook (3 procent). Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten die rond dit merk zijn verschenen komt bijna driekwart (72 procent) van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22 procent van de tweets zelf, het merendeel als gevolg van webcare-activiteiten.
© Nationale Zorggids / Martijn Keitz