Supplementen en vitaminen blijven niet aan te slepen in Nederland. Volgens de Healthy Lifestyle Monitor koopt meer dan de helft van de Nederlanders voedingssupplementen en daarmee is een flink bedrag gemoeid: we geven er met zijn allen €1,1 miljard euro aan uit. De monitor ondervroeg meer dan 5.000 Nederlanders naar hun supplementen gebruik.
Er zijn op dit moment 8 miljoen Nederlanders die regelmatig supplementen kopen. Het onderzoek rekende zowel vitaminen, mineralen als kruidensupplementen onder de voedingssupplementen. Ook blijkt dat de meeste Nederlanders (62%) dagelijks een supplement slikken als aanvulling op hun voeding.
Huismerken populairste vitamine pil
De meest verkochte supplementen (39%) zijn de huismerken van de bekende drogisterijen, waarbij de grootste drogisterijketen (Kruidvat) niet geheel verrassend ook het meest verkochte huismerk is. Andere huismerken die veel over de toonbank gaan zijn Holland & Barrett (10%), Davitamon en Lucovitaal (beiden 9%).
Het is nog niet zo simpel om de markt van supplementen in kaart te brengen, omdat de verkoopkanalen behoorlijk versnipperd zijn. Consumenten kopen hun vitaminepillen in een apotheek, drogist, webwinkel, supermarkt of op de markt.
Vitamine abonnement nog klein
Overigens worden de meeste voedingssupplementen nog steeds in een fysieke winkel verkocht. Webwinkels zijn goed voor 31% van de verkopen, waardoor er nog groeikansen liggen voor vitamine webshops. Ook worden vitamine abonnementen aangeboden, maar hiervan maakt nog maar 2% van de Nederlanders gebruik.
De cijfers zijn afkomstig uit de Healthy Lifestyle Monitor wat een breed onderzoek naar sport, gezondheid en supplementen is. Volgens de monitor is het met 5.000 ondervraagde respondenten representatief voor de Nederlandse bevolking.