Normal_ziekenhuis

Als ‘gastvrij’, ‘lief’, ‘innovatief’ of ‘sportief’? Als gevolg van de marktwerking wordt binnen steeds meer zorginstellingen inhoud gegeven aan het begrip marketing. Hoe versterk je de marktpositie van een ziekenhuis of zorginstelling in een snel veranderende omgeving? Hoe bouw je een sterk merk waarmee je met vertrouwen de toekomst in kan? Het zijn cruciale vragen voor veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Dit meldt NIMA. 

Ziekenhuizen leveren al jaren goede zorg, de dienstverlening en service is de laatste jaren sterk verbeterd, maar ze willen zich onderscheiden van andere aanbieders. Ze willen ervoor zorgen dat patiënten, medewerkers en zorgverzekeraars bewust voor hun ziekenhuis kiezen.

Hoe doe je dat? Het begint met een strategische positionering die relevant en onderscheidend is. Een positionering die betekenis geeft aan klanten en stakeholders.

Soms is het eenvoudig je te onderscheiden

Voor sommige specialistische centra, zoals het oogziekenhuis en een epileptisch centrum is dat relatief eenvoudig om een heldere en specialistische positionering te kiezen.

Voor de andere ‘gewone’ ziekenhuizen is het al een stuk lastiger. Universitaire ziekenhuizen onderscheiden zich nog door de wetenschappelijke kennis en benadering.

Topklinische ziekenhuizen onderscheiden zich door hun opleidingsfunctie en specialiseren zich vaak op een aantal medische speerpunten. Vooral voor de andere (vaak kleinere) ziekenhuizen is het een zoektocht naar een onderscheidende en relevante positionering.

Waar kies je voor?

Kies je voor het meest gastvrije ziekenhuis, het meest innovatieve ziekenhuis of voor het liefste ziekenhuis?

Auteur: Robin de Ruiter SMP is bestuurslid NIMA Marketing in de Zorg. Deze blogpost verscheen eerder op marketingonline.nl en www.nima.nl. Voor meer informatie ga naar www.nima.nl of neem contact op met de NIMA Community Zorgmarketing.

(Dit is een advertorial)