Hoewel patiënten een ziekenhuis gemiddeld beoordelen met een 7.8, zijn er nog voldoende verbeterpunten voor de Nederlandse ziekenhuizen. De Consumentenbond ondervroeg ruim zevenduizend panelleden die verbeterpunten aanhaalden op het gebied van informatievoorziening, wachttijden en bijvoorbeeld spreekuren. Dit meldt de Consumentenbond.
Zo zegt 17 procent van de deelnemers geen informatie te ontvangen van een arts voorafgaand aan een behandeling of opname. 22 procent van de patiënten die wel informatie kreeg, voelde zich alsnog onvoldoende geïnformeerd over de eventuele voor -en nadelen van een behandeling. Ook werden geen alternatieve behandelingen voorgelegd.
Zes op de tien respondenten die een opname gepland hadden, kwamen op een wachtlijst voor de operatie te staan. Gemelde wachttijden lopen op tot een paar maanden. Eén op de vijf patiënten die na een opname weer naar huis mag is niet tevreden over de afwikkeling van het ontslag. Wie enkel een afspraak op een polikliniek heeft, loopt vooral tegen de langdurende spreekuren aan.
Door: Redactie Nationale Zorggids