Logo_igz

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat – samen met partijen in de zorg - de komende jaren meer informatie openbaar maken over calamiteiten in de zorg. Om te bepalen welke informatie naar buiten wordt gebracht, voert de inspectie gesprekken met verschillende partijen in de zorg. Vorige week vond het eerste gesprek plaats met de ziekenhuizen. Dat meldt IGZ.

Vanaf eind augustus organiseert de inspectie een reeks dialoogsessies. De inspectie gaat in gesprek met bestuurders, toezichthouders, zorgaanbieders, cliënten(raden) uit de zorg. Uitgangspunt van de inspectie bij de gesprekken is gezond vertrouwen in de zorgaanbieder: ervan uitgaan dat zorgaanbieders veilige en goede zorg willen geven. Een zelfkritische houding en openheid om van elkaars fouten te leren zijn hierin belangrijke voorwaarden. Om die reden vindt de inspectie het van belang dat de zorg – waar mogelijk – de informatie over calamiteiten zelf openbaar maakt en met elkaar deelt.

In de afgelopen tien jaar is in de zorg hard gewerkt aan patiëntveiligheid en het leren herkennen van wat een calamiteit is. Openheid over calamiteiten en wat er van geleerd is, is een logische volgende stap. Ook een aantal veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving maken het mogelijk om meer openheid te geven. Dit jaar is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. Daarnaast ligt er ook een voorstel tot wijziging van de Gezondheidswet in de Tweede Kamer.

Naast een gesprek over openheid over calamiteiten, zal ook aandacht worden besteed aan het begrip calamiteit zelf. De inspectie wil hiermee input krijgen voor de nieuwe circulaire meldplicht bij calamiteiten. De IGZ publiceert deze circulaire dit najaar. Deze moet meer duidelijkheid bieden aan zorgverleners over wanneer iets een calamiteit is en wanneer er bij de inspectie gemeld moet worden.

Door: Redactie Nationale Zorggids