Zorgkaart Nederland, het online platform waar patiënten hun arts kunnen beoordelen, werkt nog niet zoals verwacht. Dat concluderen vijf auteurs die een rapport schreven over de website. Zorgkaart Nederland is door de overheid in het leven geroepen om de transparantie in de zorg te verbeteren, maar daar lijkt het nog niet in te zijn geslaagd. Dit meldt NOS.
Het grote probleem van de website blijkt het aantal beoordelingen per arts. Gemiddeld zouden er per specialist minimaal negen beoordelingen moeten worden achtergelaten voordat een goed beeld geschetst kan worden. Ongeveer de helft van de medische specialisten in Nederland is op de website te vinden. Slechts acht procent van hen heeft negen of meer beoordelingen gekregen.
Er zijn nog meer onderdelen die verbeterd kunnen worden. Zo is op dit moment nog niet te controleren of de persoon die een beoordeling achterlaat, ook daadwerkelijk door deze arts is behandeld. En de specifieke specialist wordt ook beoordeeld op het maken van een afspraak en de accommodatie, terwijl deze zaken niets te maken hebben met de geleverde kwaliteit van de arts.
Patiëntenfederatie NPCF ziet ook in dat Zorgkaart Nederland nog moet verbeteren. “Daarom proberen we ook met ziekenhuizen afspraken te maken dat ze hun patiënten oproepen om beoordelingen van artsen te geven op Zorgkaart Nederland.”
© Nationale Zorggids