Voor het eerst maakt een groot ziekenhuis gebruik van het digitale platform Doktr.nl voor communicatie tussen zorgverleners en de patiënt. Het St. Antoniusziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein heeft na een pilot-fase met het platform besloten om de beveiligde internetomgeving verder te gaan gebruiken. Hierdoor kunnen behandelaars voortaan 24 uur per dag contact opnemen met de patiënt, en andersom. Dit meldt Skipr.
De digitale omgeving Doktr.nl kan gebruikt worden om bijvoorbeeld bloeduitslagen door te sturen, advies voor medicatiegebruik te geven of om vragenlijsten door te sturen naar de patiënt. Deze medische gegevens kunnen worden opgenomen in iemands elektronisch patiëntendossier (EPD) waardoor ook andere zorgverleners zoals de apotheek, fysiotherapeut en huisarts de informatie kan inzien. De patiënt ontvangt een sms wanneer er een bericht voor hem klaarstaat en kan deze inzien wanneer hij maar wil.
De zorgverleners die al met het platform werkten, reageren enthousiast op de nieuwe mogelijkheden om te communiceren met de patiënt. Ongeveer 85 procent van de zorgverleners raadt het product aan aan collega's. Voor beide partijen zou het in gebruik nemen van Doktr.nl veel tijd kunnen besparen. Uit de pilot-fase bleek dat de patiënt gemiddeld één uur reis- en wachttijd per consult kan besparen door Doktr.nl te gebruiken.
Nu de pilot-fase afgerond is, zal Doktr.nl in gebruik worden genomen op meerdere specialismen in het ziekenhuis. Hierdoor kunnen meer patiënten gebruik maken van de service.
© Nationale Zorggids