DEN HAAG - Nederlandse ziekenhuizen zijn steeds sterker vertegenwoordigd op verschillende sociale media, met name op Twitter. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Schuttelaar & Partners en Clipit.
Ziekenhuizen maken het daardoor voor patiënten veel gemakkelijker om met hen in contact te komen. Voor het onderzoek werden 50 ziekenhuizen in het eerste kwartaal van 2013 onderzocht op hun aanwezigheid op internet.
In totaal werden er ruim 86.000 online berichten over deze 50 ziekenhuizen geplaatst, waarvan 58 procent op Twitter. De berichten zijn over het algemeen vaker positief en veel ziekenhuizen maken gebruik van de sociale media om vragen van mensen te beantwoorden.
Het gebruik van sociale media leidt in bepaalde gevallen tot een gedeeltelijke vervanging van oudere communicatiemiddelen. Naast het beantwoorden van vragen wordt deze mediavorm namelijk ook vaak gebruikt voor informatieverstrekking over medische onderwerpen, het corrigeren van niet kloppende informatie en het bekendmaken van gezondheidscampagnes.
© Nationale Zorggids / Ype van Woersem