Fastfood

NEW YORK (Novum/AP) - Eenentwintig bedrijven hebben voldaan aan de richtlijnen van het stadsbestuur van New York voor minder zout in voedsel. Dat heeft de burgemeester van de stad, Michael Bloomberg, maandag bekendgemaakt.

De zoutcampagne is een van de initiatieven van Bloomberg die erop gericht zijn inwoners van de stad gezonder te laten eten. Onder meer Heinz-ketchup en de broodjes van koffiebedrijf Starbucks bevatten nu aanzienlijk minder zout.

"Deze bedrijven hebben aangetoond vastberaden te zijn de overdadige hoeveelheid zout in hun producten terug te dringen en samen met de autoriteiten te werken aan een gezamenlijke ambitie: consumenten helpen langer en gezonder te leven", zei Bloomberg.

Amerikanen eten gemiddeld twee keer zoveel zout als nodig is. Om de gezondheidsproblemen die daarmee gepaard gaan, zoals hoge bloeddruk, tegen te gaan stelde het stadsbestuur in 2010 doelstellingen op om het zoutgehalte in voedsel terug te dringen. Bedrijven zijn niet verplicht de richtlijnen te volgen.

Vorig jaar stelde New York al grenzen aan bekers frisdrank die bij fastfoodketens worden verkocht. De grootste beker mag tegenwoordig grofweg een halve liter zoetigheid bevatten.