AMSTERDAM - Het contract van zorgverzekeraar Achmea bood onvoldoende mogelijkheden om patiënten het hele jaar de gewenste kwaliteit van zorg te kunnen bieden. Dat is de reactie van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam naar aanleiding van de mislukte contractonderhandelingen tussen beide partijen, zo meldt Trouw.
Vorige week weigerde de zorgverzekeraar het ziekenhuis een contract. De onderhandelingen zouden zijn mislukt omdat het Amsterdamse ziekenhuis te veel geld had gevraagd.
Volgens de zorginstelling liggen de zaken echter dusdanig anders dat een belangrijk deel van de patiënten in de loop van het jaar juist in de problemen zou zijn geraakt wanneer het wél tot een akkoord was gekomen.
Het ziekenhuis zou bijvoorbeeld niet ongelimiteerd geld mogen besteden aan medicijnen voor reuma- en kankerpatiënten. Dat zou kunnen betekenen dat deze patiënten al voor het eind van het jaar met de behandeling moeten stoppen omdat het maximumbedrag is bereikt.
De directeur van het Slotervaartziekenhuis kondigde al eerder aan juridische stappen tegen de zorgverzekeraar te zullen nemen.
© Nationale Zorggids / Martijn Keitz