De Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (MRD) wil dat er meer aandacht komt voor de rijvaardigheid van bestuurders van scootmobielen. Uit onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam blijkt dat het aantal reddingen van bestuurders die te water raken in de afgelopen tien jaar is toegenomen.
In de periode 2006-2009 werden gemiddeld zeven reddingen per jaar uitgevoerd, sindsdien zijn het er jaarlijks gemiddeld zestien, blijkt uit het onderzoek. Dat het misgaat komt volgens een woordvoerder van MRD ook door technische tekortkomingen. ,,Het onderscheid tussen gas geven en remmen is niet altijd helder. De constructie met drie wielen is ook niet ideaal, bij het raken van een stoepje valt hij al om.''
Niet altijd komt hulp op tijd: het afgelopen jaar verdronken scootmobielbestuurders in onder meer Bergen op Zoom, Barendrecht en Bunschoten.
Door: ANP
bij de schootmobiel is de handle onder handvaten voor gas geven. Bij fietsen is dit de handrem. Aangezien bijna iedere nederlander in zijn leven fietst, heeft de reflex 'remmen' bij de scootmobieler tot gevolg dat hij extra gas geeft, met alle gevolgen van dien.