Normal_adviesgroep_ijsselland

In het IJsselland Ziekenhuis heeft de Adviesgroep ouderen een werkbezoek gebracht aan de keuken van het ziekenhuis. Sinds kort werkt de catering in het ziekenhuis volgens een nieuw à la carte concept. Na het werkbezoek zijn de leden van de adviesgroep overtuigd van de kracht van het nieuwe concept: 'Precies wat de patiënt wil'. Dit meldt het IJsselland Ziekenhuis.

De Adviesgroep ouderen bestaat uit een groep senioren die actieve feedback geeft op het ouderenbeleid van het IJsselland Ziekenhuis. Het ziekenhuis legt verschillende onderwerpen en voorstellen voor aan de senioren en vraagt hen om een terugkoppeling te geven, bijvoorbeeld over de aanschaf van nieuwe stoelen in de centrale hal, maar ook de manier van afspraken maken op de polikliniek.

Naast de goede zorg in het ziekenhuis vindt de Adviesgroep ouderen een gezonde, lekkere en aantrekkelijke maaltijd zeer belangrijk. Dennis van der Pas, manager catering, informeerde de Adviesgroep ouderen over het nieuwe à la carte concept van het IJsselland Ziekenhuis. Patiënten geven het concept, dat in het najaar van 2013 werd ingevoerd een hoge waardering. ‘Het doel is een zo hoog mogelijke beleving van de maaltijd te creëren, zodat patiënten meer gaan eten. Goed eten levert een bijdrage aan het herstel, het beter voelen en het gaat ondervoeding tegen’, aldus Van der Pas. Belangrijke elementen van het concept zijn: een aantrekkelijke menukaart, een uitgebreide keuze, een laat keuzemoment en een verse bereiding.

Een bezoek aan de keuken tijdens de maaltijdbereiding in combinatie met een proeverij was het hoogtepunt van dit werkbezoek. In de keuken konden de leden van de adviesgroep zien hoe de maaltijd op basis van de persoonlijke wensen van de patiënt werd samengesteld. Van der Pas vertelde dat patiënten nu gemiddeld zestien procent meer eten en dat er 36 procent minder voedsel wordt weggegooid.

© Nationale Zorggids