Een training gastvrijheid door een hotel in Zuid. De huisbioscoop ook voor de buurt openstellen in Nieuw-West. Met de handen in de aarde van de rolstoeltuintafels in Zuidoost. Gezamenlijk wentelteefjes bakken met dementerende ouderen in Oost. Stuk voor stuk voorbeelden van wat de (ouderen)zorg in Amsterdam te bieden heeft. Het kwam aan bod tijdens ‘Zorgschouwen on Tour’ die vrijdag 28 november plaatsvond. Cliëntenbelang Amsterdam nam wethouder Van der Burg, Achmea, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het Kwaliteitsinstituut, de centrale cliëntenraden en bestuurders van de Amsterdamse zorgaanbieders, mee op tour door de Amsterdamse (ouderen)zorg. Het gezelschap stak zelf ook de handen uit de mouwen.
“Wat een inspirerende tour is dit geweest! Ik heb ideeën bij andere locaties gezien waar wij ook graag mee aan de slag gaan.” (De heer Hisgen, Raad van Bestuur Amstelring)
Samen aan de slag
Het rondreizende gezelschap deed afgelopen vrijdag locaties De Schutse (Amsta), Vreugdehof (Amstelring), De Gooyer (Cordaan) en Henriette Roland Holst (Evean) aan. De locaties lieten zien waar zij trots op zijn en samen werd een verbeterpunt uit de zorgschouw ter plekke opgepakt. De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Kwaliteitsinstituut sloten aan om te kijken hoe de Amsterdamse zorgaanbieders met de zorgschouw de kwaliteit van de woon- en leefomgeving verbeteren. De website clientenwaarderen.nl toont met groene, oranje en grijze huisjes waar een zorgschouw heeft plaatsgevonden en wanneer. De op 28 november bezochte locaties ontvingen hun groene huisje persoonlijk uit handen van de centrale cliёntenraad.
Met trots overhandig ik De Schutse dit groene huisje als teken dat de locatie aandacht geeft aan de verbeterpunten die uit de zorgschouw naar voren zijn gekomen.” (Hans Rutte, Centrale Cliёntenraad Amsta)
Het delen van goede ideeën en voorbeelden in de zorg
In Amsterdam zijn 26 zorgschouwen uitgevoerd. Cliëntenbelang Amsterdam heeft de zorgschouw in samenwerking met Publicarea ontwikkeld. Tijdens een zorgschouw maken cliënten, medewerkers, buurtbewoners en partijen uit de buurt samen een rondgang door een verpleeg- of verzorgingshuis. Zij ontdekken wat de Amsterdamse ouderenzorg te bieden heeft, wat er goed gaat, waar het beter kan en waarin je als ‘buurtgenoten’ samen kunt optrekken. Aan de hand van de opbrengsten van de zorgschouw verbeteren de locaties het eigen woon- en leefklimaat en inspireren zij andere woonzorgcentra door goede voorbeelden en concrete verbetertips te delen op verzamelplaats www.clientenwaarderen.nl De methodiek zorgschouwen wint nu ook terrein buiten de stadsgrenzen, in de provincie Noord-Holland.
© Nationale Zorggids