Dankzij de aanwezigheid van een kraamverzorgende, worden medische problemen sneller gesignaleerd. Dit blijk uit onderzoek van de Academische Werkplaats Kraamzorg in Geboortezorg (AWG) onder 20.0000 verzorgingen. Kraamverzorgenden signaleren bij meer dan de helft van hun cliënten een relevant medisch probleem, waar 2 procent een ernstig medisch probleem. Dat meldt Vakblad Vroeg.
“Twee jaar geleden betwijfelden de minister van Volksgezondheid en het Zorginstituut de waarde en doelmatigheid van kraamzorg. Zij overwogen kraamzorg te verwijderen uit het basispakket. Ook al was duidelijk dat, vergeleken met omliggende landen, de kraamvrouw met baby sneller naar huis konden na de bevalling, dankzij het bestaan van kraamzorg”, zegt Gouke Bonsel, directuer AWKG.
Dat de kraamzorg bij ongeveer 55 procent van de verzorgingen een medisch probleem signaleert, is meer dan AWKG dacht. Hierbij valt te denken aan een baby die geel uitslaat of een aankomende borstontsteking. Ernstigere problemen die bij 2 procent van de verzorgingen worden gesignaleerd zijn bijvoorbeeld een blauw uitslaande baby of bloedingen bij de moeder. De kraamverzorgende kan snel handelen en overleggen met verloskundigen of andere betrokken professionals.
De meeste gezinnen ontvangen tussen de 48 en 88 uur kraamzorg. De meest medische problemen openbaren zich in de eerste vier dagen na de bevalling, maar ook zeven dagen erna zijn problemen niet ongewoon, zo blijkt tevens uit het onderzoek. Het aantal problemen nemen toe bij vrouwen die de minste hoeveelheid kraamzorg ontvangen en bij vrouwen die meeste uren ontvangen. Bonsel legt uit dat dit deels te maken heeft met de sociaaleconomische status. Vrouwen met een sociaaleconomische achterstaand krijgen minder kraamzorg. “Het is dus aannemelijk dat de eigen bijdrage de grootste impact heeft bij de vrouwen die kraamzorg juist het hardste nodig hebben. Dat is een onwenselijke situatie”, aldus Bonsel.
Door: Redactie Nationale Zorggids