De overgrote meerderheid van etiketten past het zwangerschapspictogram toe op alcoholische dranken. Uit een meting (peildatum 1 juli 2015) blijkt dat van alle etiketten in de wijnsector 67 procent een zwangerschapspictogram heeft, bij de biersector is het 92 procent en de gedistilleerdsector scoort 60 procent. Bij de eerste meting in 2013 bedroegen de toepassingspercentages 46 procent voor wijn, 0,5 procent bij bier en had 31 procent van de etiketten van gedistilleerde dranken een zwangerschapspictogram. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), is verheugd over de uitkomst, zo meldt deze stichting.
In 2013 is een start gemaakt met de vrijwillige inspanning van de alcoholbranche in Nederland (bier, wijn en gedistilleerd) om het zwangerschapspictogram zoveel mogelijk op de etiketten te laten plaatsen van alcoholhoudende drank. Dit gebeurt via de sectororganisaties (SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) en STIVA). Het doel van het zwangerschapspictogram is om - aanvullend op bestaande voorlichting door de overheid via bijvoorbeeld verloskundigen - zwangere vrouwen duidelijk te maken dat zij geen alcoholhoudende dranken moeten drinken.
Peter de Wolf, directeur Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie: "De alcoholbranche ligt ruim voor op het schema ten aanzien van het bereiken van de toepassingspercentages van het zwangerschapspictogram op verpakkingen. De ambitie voor de toepassingspercentages die de branche in 2016 gerealiseerd zou hebben waren voor wijn 70 procent, bier 90 procent en gedistilleerd 60 procent. Die zijn dus een jaar voor planning al bijna gerealiseerd. Dit geeft eens te meer aan dat de alcoholbranche haar verantwoordelijkheid neemt en zelfregulering effectief is. STIVA en de sectororganisaties zullen het gebruik van het pictogram blijven stimuleren."
© Nationale Zorggids