Consumentenbond wil dat NZa harder ingrijpt bij lange ggz-wachtlijsten
De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) harder ingrijpt bij de lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en heeft daarom bij de NZa een handhavingsverzoek tegen zorgverzekeraars ingediend. Volgens de bond hadden eind januari duizenden psychologen en psychiaters geen contract met één of meerdere zorgverzekeraars, terwijl zo’n 100.000 verzekerden wachten op een ggz-behandeling.
Volgens een in 2005 vastgestelde norm is de maximale wachttijd tussen aanmelding voor ggz-zorg en behandeling veertien weken. In december 2022 stond meer dan de helft van de wachtenden al langer op die wachtlijst en vorig jaar bleek dat het aantal wachtenden niet daalde. Begin maart spoorde de NZa de vier grootste verzekeraars daarom formeel aan hun zorgplicht over de wachtlijsten te verbeteren. De NZa controleert daarbij volgens de bond vooral de wachtlijstbemiddeling, maar moet juist afdwingen dat zorgverzekeraars meer zorg inkopen.
Jarenlange problemen met wachtlijsten
“Ondanks de enorme wachtlijsten hebben verzekeraars slechts de helft van de beschikbare ggz-zorgaanbieders gecontracteerd”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “De NZa constateert al jarenlang dat er problemen zijn met de wachttijd, maar heeft lang niets van zich laten horen. Ook ziet de toezichthouder niet hoeveel zorg zorgverzekeraars inkopen. Dat is een onhoudbare situatie en daarom dienen wij een handhavingsverzoek in.”
Door: ANP