Vader overleden Ximena start campagne voor preventie van zelfmoord
Met een campagne op middelbare scholen en sportclubs wil Stichting Ximena’s Vlinder voorkomen dat jongeren zichzelf van het leven beroven. De ouders van Ximena verloren hun dochter nadat zij via internet een zelfdodingspoeder had gekocht en heeft ingenomen. Zij hopen nu dat tieners op tijd praten over hun problemen zodat minder kinderen een poging tot zelfdoding doen. Dit meldt RTL Nieuws.
“Zit je in de sh*t? Praat!” is de strekking van de campagne. Alle 1.800 scholen in Noord-brabant hebben inmiddels de poster ontvangen om deze op te hangen op school. De campagne wordt uiteindelijk landelijk uitgerold. Het moet er voor zorgen dat jongeren het gesprek aan durven gaan als zij ergens mee worstelen. Daarbij kan het al gaan om even kort bij een leeftijdsgenoot te polsen of hij of zij ook wel eens te maken heeft met negatieve gevoelens. Zo weet de tiener dat hij of zij niet alleen is.
Herkenning bij anderen
“Het idee dat praten mensen op ideeën brengt, is nooit bewezen. Als je er bijtijds bij bent, helpt babbelen heel veel”, aldus Ximena’s vader Randy Knol. Kinderpsycholoog Tischa Neve bevestigt dit. “Kinderen schamen zich. Ze denken dat ze de enige zijn die zich slecht voelen en willen hun ouders er niet mee lastigvallen. Het is belangrijk dat ze de gevoelens niet opkroppen.” Volgens Neve speelt de online wereld van pubers daar ook een rol bij, omdat zij daar vaak alleen de mooiste onderdelen van hun leven laten zien. “Als pubers alleen al even tegen elkaar zeggen: ‘hé, herken jij dat’, dan is dat heel waardevol”, aldus de kinderpsycholoog.
Door: Redactie Nationale Zorggids