In de rij
Het Landelijk Platform GGz heeft alarmerende berichten binnen gekregen over lange wachtlijsten in de tweedelijns ggz. De wachttijden lopen op tot meer dan een half jaar. Zorgverzekeraars zijn verplicht een andere instelling of zorgverlener te zoeken als hun cliënt te lang moet wachten, maar dit gebeurt niet altijd. In juni gaat een meldactie van start. Dit meldt GGz Nieuws. 
 
De meldingen die bij het Landelijke Platform GGz binnen zijn gekomen zijn gedaan door patiënten en familieleden. Het gaat hierbij om wachtlijsten voor mensen die dringend hulp nodig hebben, zoals een psychiater of ggz-instelling. Volgens de LPGGz zijn de slachtoffers veelal mensen die niet in staat zijn zelf op zoek te gaan naar andere hulpmogelijkheden. 
 
Het gaat om wachttijden die oplopen tot meer dan een half jaar. De verschillende instellingen melden hun wachttijden op hun websites. Vorige week liet de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) tevens weten dat huisartsen moeite hebben met patiënten door te verwijzen naar de tweedelijns ggz vanwege de lange wachttijden. 
 
De maximale wachttijd is 4 tot 7 weken. Zorgverzekeraars zijn bij wet verplicht een andere instelling of zorgverlener te zoeken als hun cliënt langer op hulp moet wachten. De Zorgautoriteit controleert of zorgverzekeraars dit doen. Volgens het LPGGz voldoen niet alle zorgverzekeraars altijd aan deze plicht. 
 
Om de omvang van het probleem in kaart te brengen start het LPGGz in samenwerkingen met alle grote landelijke koepels een meldactie. De wachttijden, de beschikbaarheid van specialistische zorg, de keuzevrijheid van de patiënt om te kiezen tussen verschillende zorgaanbieders en de informatievoorziening over de beschikbare zorg kunnen dan gemeld worden. 
 
 
© Nationale Zorggids