Geleidelijke verbetering in toegankelijkheid verkiezingen

In juni dit jaar vonden de Europese Verkiezingen plaats. Bij deze verkiezingen overtrof het aantal positieve meldingen over toegankelijkheid ruim het aantal negatieve meldingen. Dat blijkt uit de rapportage van het Meldpunt onbeperkt stemmen van Ieder(in), meldt de belangenorganisatie voor mensen met een beperking. 

Bij het Meldpunt kwamen 320 meldingen binnen. Ruim de helft betrof een positieve ervaring. Iets meer dan een kwart van de ervaringen was neutraal en 17 procent was negatief. Daarmee lijkt een positieve trend ingezet. Vanaf 2022 was het Meldpunt onbeperkt stemmen geopend bij vier achtereenvolgende verkiezingen. Hoewel de verkiezingen op een aantal punten van elkaar verschilden, kan toch voorzichtig een positieve conclusie worden getrokken: het percentage negatieve ervaringen neemt af en het percentage positieve ervaringen neemt toe.

Toegankelijkheid stembureaus

Over de toegang tot het stemlokaal zijn veel meldingen binnengekomen. Het merendeel daarvan was positief over de (rolstoel) toegankelijkheid van het stembureau. Andere meldingen laten zien dat nog niet alle stemlocaties (zelfstandig) toegankelijk zijn. Hellingbanen zijn soms te steil en ook drempels en toegangsdeuren die niet zelfstandig te openen zijn, komen nog voor.

Er is veel waardering voor goede voorzieningen die rekening houden met (verschillende) beperkingen. Genoemd worden o.a. goede voorzieningen voor mensen met een visuele beperking (zoals de stemmal) en een toegankelijk toilet. Stoelen bij de wachtrij zijn er soms wel en soms niet.

Veel waardering voor leden stembureau

Veel positieve meldingen zijn er ook over de hulp en informatie die leden van het stembureau bieden. Zoals van deze melder die eigenlijk op alle punten tevreden is: “Top! Drempelloze toegang, verlaagd stemhokje. Ik werd vriendelijk gewezen op het aangepaste hokje en werd verder gewoon behandeld als ieder ander. Heel fijn, geen betutteling.”

Maar er zijn ook enkele minder goede ervaringen:  “Omdat ik mijn moeder machtig om te stemmen, vragen de medewerkers elke keer om mijn handtekening maar die kan ik niet zetten en dat staat ook op mijn ID-kaart.”

Gemengde reacties over stembiljet

Over het formaat van het stembiljet lopen de meningen uiteen. Een aantal mensen constateert dat het biljet kleiner was dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Daarmee was het voor deze mensen nu beter hanteerbaar. Maar dat gold zeker niet voor iedereen. Menigeen had problemen met het uit- en opvouwen, het kleine lettertype en de grote hoeveelheid tekst.

Ieder(in): ‘Lerende aanpak is nodig’

Op basis van de uitkomsten van het Meldpunt bepleit Ieder(in) dat de betrokken overheden een lerende aanpak gaan hanteren. Hierbij wordt de toegankelijkheid van stemlokalen en stemproces steeds verder verbeterd. Om dat te bereiken is het nodig om – ook op lokaal niveau – ervaringsdeskundigen met verschillende beperkingen te betrekken bij de voorbereidingen en evaluatie van verkiezingen. Verder is het goed om ook bij de bemensing van een stemlokaal mensen met een beperking te laten meedraaien.

Door: Nationale Zorggids