Met de Checklist Toegankelijkheidsverklaring kunnen mensen er snel achter komen of de website van hun gemeente het goed doet. Hoe vaker iemand NEE moet invullen, hoe groter de kans is dat de website niet volledig toegankelijk is. Met de uitkomsten van de checklist kunnen bewoners en vertegenwoordigers het gesprek aangaan met de gemeente. En dat is belangrijk, want vanaf 23 september moet iedere gemeente een toegankelijkheidsverklaring op de website publiceren die aantoont dat ze werken aan webtoegankelijkheid. Dit meldt Ieder(in).
Voor het invullen van de checklist is kennis van digitale toegankelijkheid niet nodig. Wie er toch niet uitkomt, kan ik oktober bij een wekelijks spreekuur van Ieder(in) terecht voor informatie en hulp. De online spreekuren zijn op: donderdag 1 oktober van 14.00 tot 15.00 uur, op woensdag 7 oktober van 10.00 tot 11.00 uur, op dinsdag 27 oktober van 11.00 tot 12.00 uur en op woensdag 4 november van 14.00 tot 15.00 uur. Ook is er een eenmalig telefonisch spreekuur op donderdag 15 oktober van 14.00 tot 15.00 uur en van 15.30 tot 16.30 uur.
Online en telefonisch spreekuur
Voor het online spreekuur is vooraf aanmelden nodig. Dit kan via digitoegankelijkheid@iederin.nl. Na inschrijving ontvangt de deelnemer een link naar de zoomsessie. Ook voor telefonisch spreekuur is aanmelden gewenst. Via de mail wordt dan het telefoonnummer gestuurd. Vragen kunnen ook altijd per mail gesteld worden.
Door: Nationale Zorggids