Op 6 januari 2020 opent Ieder(in) haar nieuwe meldpunt. Mensen met een beperking die vragen hebben over zorg of ondersteuning, of stuiten op problemen bij het aanvragen van voorzieningen voor thuis, op school of op het werk, kunnen er terecht. Voor ieder ander probleem die te maken heeft met iemands beperking, kan hij of zij ook contact opnemen met het meldpunt. Dit meldt Ieder(in).
Vanaf begin volgend jaar is het meldpunt iedere dinsdag bereikbaar tussen 9.00 uur en 12.00 uur en 13.00 uur en 16.00 uur. Dit zijn ook de openingstijden op donderdag. Vrijdags is het punt alleen ‘s ochtends tussen 9.00 uur en 12.00 uur geopend. Het meldpunt is bereikbaar op telefoonnummer 085 – 400 70 22 of via meldpunt@iederin.nl.
Wet- en regelgeving
De medewerkers helpen mensen met vragen of problemen verder op weg. Ze zijn goed op de hoogte van de wet- en regelgeving en weten goed welke rechten iemand heeft (en welke niet) en bij welke instantie iemand moet aankloppen. Bij het indienen van een bezwaar of klacht, kan ook de assistentie van een medewerker worden gevraagd.
Anoniem
Ieder(in) registreert alle vragen en problemen die bij het meldpunt binnenkomen. Dit alles gebeurt volgens de regels van de privacywet, en kan anoniem. Knelpunten en problemen die mensen in het dagelijks leven tegenkomen, zijn belangrijke signalen en worden anoniem meegenomen in de lobby van Ieder(in).
Vanaf 1 januari 2020 maakt Ieder(in) geen onderdeel meer uit van het Nationale Zorgnummer (NZN) en daarom richt het een eigen meldpunt in.
Door: Nationale Zorggids