Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaar ergens te zijn geweigerd. Hun zelfstandigheid komt hiermee in het geding. Dit blijkt uit onderzoek dat Ditmeijers Research uitvoerde in opdracht van KNGF Geleidehonden. Dit meldt KNGF Geleidehonden.
Opvallend is dat een kwart van de respondenten aangeeft wel eens te worden geweigerd bij medische voorzieningen zoals de dokter, het ziekenhuis en de tandarts. In de helft van deze gevallen betrof het het ontzeggen van de toegang tot een ziekenhuis en in 38 procent van de gevallen een tandartspraktijk. Uit de open vragen aan de respondenten blijkt overigens dat er begrip is voor de weigering op bepaalde afdelingen, zoals de intensive care-afdeling.
Buddyhond vergt meer uitleg
Tevens kwam uit het onderzoek naar voren dat iemand met een buddyhond vaker moet uitleggen waarom hij een hond bij zich heeft dan een blinde baas bij wie de beperking duidelijk zichtbaar is. Jan met PTTS buddyhond Bouba: “Er werd mij een keer aan de kassa gevraagd of Bouba een blindengeleidehond is. ‘Nou, nee’, zeg ik. Toen kreeg ik het vriendelijke verzoek de hond voortaan buiten te laten…”
VN-verdrag
Veel respondenten geven aan, zeker bij een hotel of bungalowovernachting of een bezoek aan een restaurant, van tevoren te bellen met de vraag of de hond welkom is. Vanwege het VN-verdrag is dat geen vraag meer maar een recht. Toch blijkt dat het personeel van openbare gelegenheden opvallend vaak niet op de hoogte is van de wettelijke bepaling dat een geleidehond sinds het VN-verdrag Handicap (2016) simpelweg niet geweigerd mág worden.
Meedenken toegankelijkheid hond & handicap
Meta Neeleman, directeur bij KNGF Geleidehonden: “Er ligt nog steeds een schone taak om wettelijke toegankelijkheid van de geleidehond onder de aandacht te brengen. Toch zijn we blij te merken dat steeds meer organisaties bezig zijn met het verbeteren van hun toegankelijkheid."
Door: Redactie Nationale Zorggids