2 oktober 2017 om 08:31
< 1 min lezen

‘Onvoldoende steun voor leerlingen met beperking’

Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. 90 procent zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek over passend onderwijs door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV).

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten geeft in het onderzoek aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.

Ruim negen op tien leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    ‘Chronisch zieken profiteren nauwelijks van verlaging zorgkosten’

    14 februari 2025 om 11:16
    • Gehandicaptenzorg

    Hogere VG7-tarieven gehandicaptenzorg blijven uit

    14 februari 2025 om 08:29

Aankomende evenementen

10 Mar
Slim samenwerkenin de zorg event.
  • Utrecht
10 Mar
AMS workshop: writing a good abstract
  • Noord-Holland
11 Mar
Workshop uiterlijke verzorging voor patiënten met kanker
  • Gelderland