Zorgkantoren zijn beoordeeld met een ruime voldoende voor hun dienstverlening en de uitvoering van de pgb-regeling in het AWBZ. De 1900 mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) die deelnamen waren positiever in hun beoordeling dan in de laatste meting in 2010. Onderzoeksinstituut ITS voerde de ‘Cliëntenraadpleging 2013, Uitvoering PGB-regeling door zorgkantoren’ uit in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Dit meldt ZN.
NZG
Zorgkantoren krijgen voldoende van pgb-houders
-Het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen voerde hetzelfde onderzoek al uit in 2008 en in 2010. Aldus de pgb-houders hebben de zorgkantoren de verbeterpunten die uit deze onderzoeken naar voren kwamen met succes ter hand genomen.
De resultaten zijn over de hele linie beter. Op 7 van de 8 themas is de score tot een half punt hoger dan in 2010. De hoogste score, van 9,2, wordt gegeven aan het overmaken van het budget. De onderdelen terugvordering, beschikking, verantwoording en bejegening scoren tussen een acht en een negen. Een score tussen de zeven en de zevenenhalf wordt gegeven op deskundigheid, bereikbaarheid en informatie.
Informatievoorziening kwam als aandachtspunt naar voren uit het vorige onderzoek. Ditmaal scoorde het thema een 7,2. Dit is 0,2 punt hoger dan in 2010. De informatievoorziening heeft de laatste jaren aanzienlijke verbeteringen gezien maar scoort alsnog het laagste. Aldus het ZN zou dit kunnen komen doordat de verschillende formulieren voor onduidelijkheid zorgen.
Andere verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van het zorgkantoor. Ook kan de bejegening, beschikking en deskundigheid nog verbeteren.
© Nationale Zorggids