Normal_pexels-ron-lach-9893512

De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft de samenwerking met zorgaanbieder Smart Coach per direct beëindigd vanwege ernstige misstanden in de zorg en woonsituaties van cliënten. Smart Coach, gespecialiseerd in individuele begeleiding en beschermd wonen, wordt beschuldigd van het niet nakomen van zorgafspraken, het in dienst hebben van ongeschoold personeel en het huisvesten van cliënten in onveilige en vervuilde omstandigheden. Bovendien zou de organisatie in strijd hebben gehandeld met bestemmingsplannen en vergunningen. Dit meldt DTV Nieuws.

Wethouder Pieter Paul Slikker uitte zijn verbijstering over de situatie tijdens een persconferentie. Hij verklaarde dat de omstandigheden waarin sommige cliënten verkeerden, hem diep hebben geschokt. Hoewel er verbeteringen waren doorgevoerd, oordeelde het college van B en W dat de problemen ernstig genoeg waren om de samenwerking met Smart Coach te stoppen.

De gemeente en de GGD deden onderzoek naar de zorgaanbieder en troffen zorgwekkende omstandigheden aan. Niet alleen bleek de zorg onvoldoende te zijn geleverd, ook de veiligheid van de woonsituaties liet ernstig te wensen over. Ondanks enkele aanpassingen blijft het college van mening dat de zorg niet voldoet aan de noodzakelijke kwaliteitseisen.

Cliënten overgeplaatst naar veilige zorginstellingen

In totaal maakte Smart Coach in de regio Den Bosch zorg mogelijk voor honderd cliënten, waaronder zes mensen die een Wmo-pgb (persoonsgebonden budget) ontvingen. Deze cliënten zijn inmiddels overgeplaatst naar een zorginstelling die wél voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen. De gemeente heeft deze cliënten op de hoogte gebracht en ervoor gezorgd dat hun zorg voortgezet wordt op een veilige locatie.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd voert momenteel nog een onderzoek uit naar de gang van zaken bij Smart Coach. In een verklaring aan de gemeenteraad benadrukte het college van B en W dat de gemeente zal blijven optreden tegen zorgaanbieders die geen veilige en kwalitatief goede zorg leveren, of die hun vergunningen voor woonzorglocaties niet op orde hebben.

Eerdere signalen en ingrepen

De eerste klachten over Smart Coach dateren al uit 2016, maar betroffen destijds vooral financiële problemen. Het was pas na meldingen over de zorgkwaliteit dat de gemeente besloot in te grijpen met een interventieteam, dat vervolgens de schrijnende situaties op verschillende locaties ontdekte. Op basis van deze bevindingen is besloten de samenwerking met de zorgaanbieder te beëindigen.

Door: Nationale Zorggids / Fleur Zomer