Drie verdachten bankhelpdeskfraude ouderen voor de rechter
Een groep ouderen is slachtoffer van drie verdachten die verdacht worden van bankhelpdeskfraude. Deze verdachten maakten de ouderen bankpassen en pincodes, en daarmee geld afhandig. Het Openbaar Ministerie (OM) eist celstraffen van 42 maanden, waarvan 6 voorwaardelijk voor één verdachte en 24 maanden, waarvan 6 voorwaardelijk, voor de andere twee verdachten. Dit meldt het OM.
Het balletje van de zaak kwam aan het rollen toen een kleindochter van een 87-jarige man uit Zoetermeer aangifte deed van bankhelpdeskfraude. Iemand was bij haar opa aan de deur gekomen om te vertellen dat zijn pinpas bijna was verlopen en aan een nieuwe toe was. Dit kon hij simpelweg regelen door zijn oude pas mee te geven aan de verdachte. Nog dezelfde dag was er ruim 4.000 euro van zijn rekening gehaald.
Ophaalcode
Na onderzoek naar het gebruikte telefoonnummer, kwamen meer slachtoffers en daders inbeeld. Slachtoffers werden namelijk eerst gebeld, waarna een afspraak om de pinpas op te halen volgde. De ‘bankmedewerker’ hield het slachtoffer aan de telefoon om een ophaalcode mee te geven, zodat het afhaalmoment officiëler leek. Bij een 31-jarige Amsterdammer die de beller was, zijn lijsten met gegevens gevonden die ooit bij een bedrijf afhandig zijn gemaakt. Hier stonden namen en leeftijden op, maar ook adressen en telefoonnummers. Genoeg informatie om de focus te hebben op kwetsbare ouderen.
De overige twee verdachten zijn op camera herkend als de mannen die de pinpas kwamen ophalen en geld pinden. Zij hebben hun misdaden grotendeels bekend.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky