Hoe informeer je cliënten?
Cliënten mondeling informeren kost een hoop tijd en is vaak onpraktisch. Geprinte teksten zijn vaak onoverzichtelijk en kunnen kwijt raken. Je kunt een lap tekst online zetten, maar het is ploeteren om daar doorheen te werken. Geschreven teksten kunnen bovendien tot verwarring leiden. Kies dus voor het (laten) maken van een instructiefilm. Waarom? Je kunt effectief de dienstverlening achter de schermen laten zien, cliënten zelf aan het woord laten en op overzichtelijke wijze in kaart brengen hoe een zorgopname of behandeling er uit ziet. Zien is heel iets anders dan erover lezen en benadert het gevoel van ervaren al een heel stuk meer.
Dit doet een instructiefilm
Een instructiefilm – mits goed geschoten en gemonteerd – brengt de boodschap op een bondige en overzichtelijke manier over. De film dient van begin tot eind boeiend te blijven. Als de kijker zijn of haar aandacht begint te verliezen, is dat een teken aan de wand. Wees bondig, maar sla ook geen stappen over. Probeer zoveel mogelijk vanuit de cliënt te denken en te filmen.
Het belang van communicatie in de zorg
Goede zorgverlening is ontzettend belangrijk, daar zal vrijwel iedereen het mee eens zijn. Een video maken over de zorgverlening is één van de effectiefste middelen om de zorg te verbeteren. Videocontent kan worden gebruikt om informatie te verstrekken aan de doelgroep, bepaalde typen zorgverlening te promoten en nieuwe zorgmedewerkers te werven.
Het verhaal van de instelling
Aan de hand van een promotiefilm kun je het verhaal van de zorginstelling in beeld brengen en wereldkundig maken. Dit type film zorgt ervoor dat het gezicht achter de organisatie in beeld komt, evenals de ambitie. Het is immers je doel er voor mensen te zijn en hun zo goed mogelijk te helpen. Storytelling is één van de beste middelen om te laten zien wat je precies voor een klant kunt betekenen. Je doet dit aan de hand van een testimonial van iemand voor wie je in het (recente) verleden iets betekend hebt. Dit helpt nieuwe cliënten een beeld te vormen.
Met het oog op de cliënt
Filmen in een omgeving met kinderen, ouderen of kwetsbare personen vraag om een goede aanpak. Het is van belang dat de cameraman of film crew ervoor zorgt dat de cliënten zich op hun gemak voelen. Ideaal is het als ze vergeten dat er een camera aanwezig is en gewoon vrijuit praten.
Zelf storytelling video’s maken
Zelf een storytelling video maken is een optie, maar vereist een gedegen voorbereiding. Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, zowel voor, als tijdens, als na het filmen:
- Vertel alleen iets waar je doelgroep écht iets aan heeft, bijvoorbeeld een specifiek probleem, waar veel mensen in de doelgroep tegenaanlopen. Breng iemand in beeld die hetzelfde probleem heeft ervaren én heeft overwonnen. Laat vooral zien hoe dat is gebeurd.
- Vertel het met gevoel: probeer je in te leven in de situatie en vertel met passie. Zo creëer je een verhaal dat gedeeld en als het ware ervaren kan worden door de doelgroep.
- Vertel beeldend, minder technisch beschrijvend. Laat zien wat er door je heen ging, hoe je het contact met een hulpverlener hebt ervaren. Wat de hulpverlener zei en dergelijke.
- Deel je kwetsbare moment: als jij dit kan, zal de kijker ook eerder geneigd zijn te accepteren dat hij of zij in een kwetsbare situatie zit en dat dit niets is om je voor te schamen.
- Hou het bondig en vertel duidelijk.
- Vang de aandacht van de kijker in de eerste 10 seconden: kom snel tot de kern. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat de aandacht van de kijker afdwaalt en dat hij of zij weg klikt.
- Vertel je verhaal op een locatie met een directe relatie tot het verhaal (bijvoorbeeld in de zorginstelling).