Duxxie in 100 sprints. Waar we vandaan komen, en waar we heen gaan. Met een duidelijk visie en een top team verandert duxxie.nl de zorg stap voor stap.
De start
Maandagochtend 4 juli 2016 zaten vier personen in Utrecht bij elkaar om een plan te bespreken met als thema de zorg voor thuis. Na een uitgebreide marktverkenning was het idee ontstaan om een oplossing te verzinnen voor de complexe situatie die het regelen van hulp- en zorghulpmiddelen is. Een ondoorzichtige markt, veel spelers, allerlei financieringsvormen. Een zoekplaatje voor hulpbehoevenden en hulpverleners. Tijdrovend, en alles moet overal telefonisch geregeld worden. Hoe anders is deze markt als je het vergelijkt met online spelers als Coolblue, Funda en Bol.com?
Nadat nog een keer de opgestelde visie op het probleem besproken was, was het tijd om de eerste ideeën voor een oplossing te schetsen. Wat was er nodig om een MVP neer te zetten? Zouden we kunnen werken in sprints van twee weken, een cloud native aanpak hanteren en alleen zelf bouwen wat anderen nog niet gemaakt hadden? De eerste basis werd ‘s middags bedacht, ‘s avonds werd www.duxxie.nl geregistreerd, werden de eerste tools aangeschaft en G-Suite ingericht. De volgende ochtend de eerste probeersels in code en ‘s middags de eerste commit naar productie. Sprint 1 was gestart! We waren aan de slag om een makkelijke en snelle bestelomgeving te creëren voor de zorgprofessionals die dagelijks voor hun cliënten aan het werk waren.
Later die maand, toen de eerste contouren zichtbaar werden, was het hoog tijd om met ergotherapeuten en verpleegkundigen van gedachte te wisselen. Een belangrijke toets of onze visie hout sneed en wat zou bieden dat echt iets oplost. De bevestiging kwam er, dus met volle snelheid doorgaan. Op 15 december werd de MVP gelanceerd met de eerste drie leveranciers (Medipoint, Livit en Focuscura) en de eerste 10 zorgprofessionals die aan de slag gingen. In de eerste week van maart 2017 volgde de publieke lancering en waren we ‘open for business’.
Sprint 100
Inmiddels zijn we bij sprint 100 aanbeland. Een ongelooflijke mijlpaal. We hebben vastgehouden aan onze plannen en aanpak zoals eerder in Skipr en CIO Magazine gedeeld. De eerste drie leveranciers zijn gegroeid tot 37 in alle categorieën die je voor de zorg thuis nodig hebt. Meer dan 8.000 zorgprofessionals van bijna 350 organisaties, consumenten en mantelzorgers bestellen wat ze nodig hebben: zorghulpmiddelen, zuurstof, medische voeding, maaltijden, steunkousen, personenalarmering, incontinentiemateriaal en ook steeds meer diensten. De leveranciers zorgen ervoor dat alle bestellingen snel en efficiënt worden afgeleverd. Door sommige leveranciers zelfs ook in het weekend.
Duxxie.nl is uitgegroeid tot een makkelijke en snelle startplek waar je de zorg voor thuis kunt regelen. De unieke engine houdt rekening met de verzekering van de hulpbehoevende, de contracten die verzekeraars met leveranciers gesloten hebben en welke indicatievragen of verwijsbriefjes wel of niet nodig zijn om de artikelen te leveren. Wij vinden namelijk dat zorghulpmiddelen bestellen anders kan. Sneller en gemakkelijker. Vandaar duxxie.nl. Zodat er meer tijd overblijft voor wat écht belangrijk is. De zorg voor een ander.
En nu verder
Zijn we er dan na sprint 100? Nee, natuurlijk niet. Het ritme van elke twee weken een nieuwe versie van het platform blijft doorgaan. In de huidige digitale wereld ben je nooit klaar omdat je op basis van data en feedback steeds weer kunt verbeteren. Niet als hobby, maar om steeds efficiënter en completer te worden. Gefocust op het doel om de startplek voor de zorg te zijn. We blijven continu in gesprek met onze gebruikers, zorgprofessionals en leveranciers op het platform. Op basis daarvan worden steeds weer verbeteringen aangebracht. In functionaliteit, maar ook in het assortiment. Daarbij focussen we op onze eigen kern en verbinden we ons met partijen die samen met ons als doel hebben om de zorg voor anderen beter te maken.
In de gesprekken die ik regelmatig voer over digitalisering en innovatie in de zorgsector valt op dat veel mensen denken dat je in dit domein geen snelheid kunt maken en dat alles langzaam en moeilijk gaat. Met duxxie.nl hebben we laten zien dat dat ook anders kan. Een heldere toekomstvisie, gebruik maken van de techniek van vandaag, gevolgd door kleine tastbare stappen met een super team zorgt ervoor dat je ook in de zorgsector op volle snelheid kunt innoveren. Zelfs in een domein dat door velen als niet sexy en vooral als saai wordt gezien: de thuiszorg.