Technologie maakt het leven van cliënten, maar ook van het personeel in de zorg makkelijker en leuker. Toch zijn er veel drempels die zorginstellingen ervan weerhouden om robots en chips te gebruiken, ziet lector robotica Marcel Heerink. “Het vraagt vaak een te grote investering van de zorginstellingen.’’ En dan is er nog de risico op fouten. “Zo bestaat er bijvoorbeeld al langere tijd een robotarm die patiënten kan voeren. Maar wat als de arm uitschiet en in het oog van de patiënt prikt? Wie is er dan verantwoordelijk? Dat vraagstuk zit instellingen in de weg.’’ Volgens Heerink is er al veel mogelijk op dit gebied. Toch worden deze toepassingen, door deze redenen nog relatief weinig gebruikt.
Zorginstelling Tante Louise doet dat wel. De instelling in Bergen op Zoom is een van de voorlopers op het gebied van technologie en innovatie en gebruikt bijvoorbeeld incontinentiemateriaal met een chip die een signaaltje verstuurt naar een medewerker als deze vervangen moet worden. Veel cliënten dragen een polsbandje dat voor hen bepaalde deuren opent.
Meer rust en minder frustratie
“Het zorgt ervoor dat een patiënt bijvoorbeeld wel zelf naar de tuin kan gaan. Dat levert rust op en minder frustratie’’, zegt innovatie-adviseur Matthieu Arendse. En door het systeem kunnen verpleegkundigen altijd zien waar de patiënt zich bevindt. Het is echter nog een uitdaging om vast te stellen of deze innovaties ook tijdswinst opleveren voor de zorgmedewerkers.
Waarom dat zo'n uitdaging is? Dat lees je in het gehele interview over robots en andere technologische snufjes in de zorg.
Door: Nationale Zorggids / Marjolein Kooyman