Verschillende organisaties doen momenteel onderzoek naar naar de veiligheid van de scootmobiel. Net als met de in opspraak geraakte stint, kan een scootmobiel problemen hebben met het remsysteem. Want beide vervoersmiddelen hebben eenzelfde soort systeem dat eerder al door verkeerspsychologen levensgevaarlijk werd genoemd. Dit meldt De Stentor.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verklaart het grote aantal ongelukken met scootmobielen door het remsysteem. Om te remmen moet een gebruiker namelijk eerst de gashendel aan het stuur loslaten. Maar in stresssituaties zijn mensen meer geneigd om het stuur vast te houden dan los te laten.
De Onderzoekrsraad voor Veiligheid is bezig met een onafhankelijk onderzoek. Niet om het remsysteem te ontfutselen, maar om de veiligheid op de weg te bekijken. Want hoe worden bijzondere voertuigen nu op de weg toegelaten? Aanleiding voor het onderzoek is het dodelijke ongeval in Oss, waar kleine kinderen na een ongeluk met een stint en een trein om het leven kwamen. Het onderzoek van de raad duurt een jaar.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eveneens bevestigd meerdere onderzoeken te hebben lopen naar de veiligheid van de scootmobiel, waaronder naar het remsysteem. Televisieprogramma Kassa heeft onderzoeker Peter Coppes gevraagd om ook de technische functionaliteit van een scootmobiel te onderzoeken en te kijken naar het design en de assemblage. De uitkomsten van dit onderzoek worden komende maand bekendgemaakt.
Door: Redactie Nationale Zorggids
op de plaats waar bij een fiets de rem zit, zit bij de scootmobiel het'gaspedaal'. Als je heel plotseling moet remmen ben je geneigd door die locatie, en door wat je bij de fiets gewend bent, extra hard te gaan rijden