Normal_scootmobiel__oudere__invalide

Het aantal dodelijke ongevallen met scootmobielen ligt aanzienlijk hoger dan het aantal doden dat op de fiets zat of in een auto reed. De reden wordt meestal gezocht in de leeftijd van de bestuurder, maar volgens deskundigen in Kassa is er meer aan de hand. Net als met de in opspraak geraakte stint, kan een scootmobiel problemen hebben met het remsysteem. Momenteel loopt een onderzoek naar het stijgende aantal ongevallen. Als het aan het kabinet ligt wordt ook de algehele veiligheid van de scootmobiel onderzocht. Dit melden Kassa, Volkskrant en Tweede Kamer.

Het grote aantal ongelukken met scootmobielen is te verklaren door het remsysteem, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Om te remmen moet een gebruiker namelijk eerst de gashendel aan het stuur loslaten. Maar in stresssituaties zijn mensen meer geneigd om het stuur vast te houden in plaats van los te laten.

Al eerder onderzocht de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek en Verkeersveiligheid de scootmobiel. Deze kwam toen tot de conclusie dat de hoge leeftijd van de scootmobielgebruikers bijdroeg aan het aantal verkeersongelukken ermee. In 2016 kwamen 38 mensen te overlijden na een ongeluk met een scootmobiel en 1.600 mensen belandden op de spoedeisende hulp. In 2012 kwam uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland bovendien naar voren dat scootmobielgebruikers vaak niet weten hoe ze met hun verkeersmiddel moeten omgaan. Bestuurders maken stuurfouten, rijden tegen stoepen aan of maken te scherpe bochten.

Kassa heeft onderzoeker Peter Coppes gevraagd om onderzoek te doen naar de technische functionaliteit van een scootmobiel, naar het design en de assemblage. In november worden de uitkomsten bekendgemaakt. 

Door: Redactie Nationale Zorggids