In de reclamespots 'Nederland verandert, de zorg verandert mee' wordt de werkelijkheid te weinig genuanceerd en te rooskleurig neergezet. Dat is de conclusie van de Reclame Code Commissie na een klacht van FNV Zorg & Welzijn. De zorgspots zijn gemaakt door de Nederlandse overheid. Dit meldt de NOS.
De Commissie vindt dat het ministerie van Volksgezondheid in de spotjes beter had kunnen vertellen dat burgers in de 'nieuwe zorg' juist minder zorg krijgen. De commercials zijn volgens de Reclame code Commissie niet misleidend, maar wel schadelijk voor 'het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt'. Het ministerie krijgt van de Commissie het advies om niet meer op deze manier reclame te maken.
Volgens Gijs van Dijk van FNV Zorg & Welzijn moeten minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn zich schamen. 'Keihard bezuinigen op de zorg en keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve, informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame', aldus Van Dijk.
© Nationale Zorggids