15 juli 2013 om 16:26
< 1 min lezen

Inzet mystery guests in de zorg levert weinig op

Het inzetten van mystery guests in de ouderenzorg en de GGZ is niet zo effectief als verwacht. Dit is de conclusie van het Instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (IBMG), dat een pilot evalueerde in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat meldt Zorgvisie.

De mystery guests die in opdracht van het ministerie van VWS in 2011-2012 zijn ingezet bleken onvoldoende getraind en kregen in veel gevallen geen toegang tot relevante informatie. In totaal werd 22 keer een bezoek gebracht aan zorginstellingen. De klantrapporteurs, die werden uitgezonden door een extern bureau met ervaring in het optreden als mystery guest, hadden geen inzage in bijvoorbeeld patiëntendossiers en geen toegang tot niet openbaar toegankelijke ruimtes.

Naar aanleiding van de conclusies uit het onderzoek stelt het IMBG dat het inzetten van mystery guests als instrument eerst aangepast moet worden voordat het bruikbaar is om de kwaliteit in de zorg te toetsen.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van ouderenzorg
    • GGZ

    Een avond met meldingen over ‘verwarde personen’: inzicht in streettriage

    30 december 2024 om 15:03
    • GGZ

    De meest gelezen artikelen van 2024: dit hield jullie bezig in de zorg

    27 december 2024 om 11:41