4 november 2015 om 11:57
< 1 min lezen
Meer klachten over toegang langdurige zorg in derde kwartaal
10.800 mensen hebben in het derde kwartaal van dit jaar melding gemaakt van problemen rond de toegang tot de langdurige zorg. Koepelorganisaties stellen dat in het derde kwartaal meer vragen, problemen en klachten binnen zijn gekomen dan in de eerst helft van 2015. Patiënten- en cliëntenfederaties luiden de noodklok over de toegang tot de langdurige zorg. Dit meldt Skipr.
Uit het rapport ‘Meldingen verandering in de zorg’ blijkt dat de problemen rond de transitie toenemen. Ieder(in), NPCF, LPGGz, MEE, Per Saldo, de koepel van Wmo-raden, het signaalpunt Zorg Verandert en de Unie KBO hebben alle ontvangen meldingen geanalyseerd. Veel mensen ervaren gebrekkige communicatie en wachttijden wanneer zij bij gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren aankloppen. Er kwamen ook veel meldingen binnen waaruit blijkt dat mensen het gevoel hebben dat financiën belangrijker zijn dan het bieden van goede zorg.
Steeds meer mensen gaven aan dat zij naar de rechter moesten om zorg af te dwingen. Ook zijn er tal van problemen wanneer mensen een passend en toereikend pgb aan proberen te vragen bij een zorgverzekeraar of een zorgkantoor. Wettelijk voorgeschreven procedures voor aanvragen van zorg, zo stellen de patiëntenorganisaties, worden niet altijd nageleefd. Er komen ook meer financiële meldingen binnen. “Veel mensen doen melding van een onevenredige stapeling aan eigen bijdragen en een aantal mensen geeft aan af te moeten zien van zorg”, aldus de opstellers van het rapport.
In de hele keten gaat het niet goed, blijkt uit de bevindingen. Het begint bij keukentafelgesprekken die vooral gaan over bezuinigingen en niet zozeer het regelen van passende zorg, vervolgens wordt het aantal uren huishoudelijke hulp gekort of wordt deze niet meer vanuit de gemeente aangeboden. Dan zijn er nog de problemen rond de toegang tot de zorg, het doorverwijzen tussen verschillende loketten en het krijgen van een toereikend persoonsgebonden budget. Kortom, zo stellen de betrokken organisaties “een verbeteringen in de informatie en bejegening, een versterking van de positie van de cliënt en een verbetering van de uitvoering en het toezicht zijn nodig”.
© Nationale Zorggids