Medewerkers en cliënten huishoudelijke hulp Utrecht onder druk
Medewerkers in de huishoudelijke thuiszorg in Utrecht voelen de werkdruk steeds verder stijgen. Uit een enquête van FNV Zorg & Welzijn en de Wmo Cliëntenraad Utrecht blijkt dat het personeel kampt met zwaardere omstandigheden dan voorheen, terwijl cliënten niet voldoende zorg ontvangen. Dit meldt FNV.
Waar zorgverleners vroeger voldoende tijd hadden om naast schoonmaakwerk ook persoonlijke aandacht te bieden, is dat door de beperkte uren steeds moeilijker geworden. Gemiddeld ontvangt een cliënt nu slechts twee uur huishoudelijke zorg per week. Ongeveer 60 procent van de cliënten vindt dit onvoldoende. Ook zorgverleners ervaren het tekort. “Huishoudelijke thuiszorg is meer dan poetsen. Het is ook doorgeven wat opvalt. Juist tijdens een pauze, als je een kopje koffiedrinkt met een cliënt, heb je tijd om een praatje te maken”, aldus een medewerker.
Lage beloning in zware werkomstandigheden
Van de ondervraagde 428 medewerkers vindt 71 procent het werk te zwaar en vindt 65 procent het uurloon onvoldoende. Door de fysieke belasting is het vrijwel onmogelijk om fulltime te werken, wat financiële zorgen met zich meebrengt. “Medewerkers willen wel meer uren werken, maar dat is fysiek en mentaal te zwaar”, aldus bestuurder Hans van den Wijngaard van FNV Zorg & Welzijn.
Behoefte aan maatwerk
Volgens FNV is maatwerk nodig om cliënten adequaat te ondersteunen en zorgverleners een haalbare werkdruk te bieden. Meer tijd per cliënt en een hogere vergoeding kunnen het werk aantrekkelijker maken en bijdragen aan betere zorg.