Extraatje bieden kan leiden tot contact met mantelzorger
In een enquête van de Vereniging Nederlandse Gemeenten zeggen gemeenten dat ze mantelzorgers goed informeren en mogelijkheden bieden voor hulp en ondersteuning. Mantelzorgers geven op hun beurt weer aan dat ze de weg naar de ondersteuning van gemeenten niet vinden. Er lijkt sprake te zijn van een tegenstelling. Om in contact met elkaar te kunnen komen, kan het voor de gemeente handig zijn om de mantelzorger te waarderen met een extraatje. Dat meldt Gemeente.nu.
“Een opmerkelijke discrepantie tussen gemeenten en mantelzorgers”, zegt Kitty van den Hoek, onderzoeker mantelzorg bij Movisie. “SCP-onderzoek heeft eerder laten zien dat lang niet alle mantelzorgers behoefte hebben aan hulp van de gemeente. Zij redden zich op hun eigen manier. De vraag is of je dan voldoende in beeld hebt bij wie die vraag er wél is. Om een strategie voor mantelzorgondersteuning in de gemeente te bepalen, moet je weten hoe de groep is samengesteld en waar je de mantelzorgers kunt vinden.”
Van den Hoek zegt dat het zinvol kan zijn om mantelzorgers een extraatje te geven. Mantelzorgers melden zich dan aan bij de gemeente en vervolgens komt de gemeente in contact met de zorgverleners. Van den Hoek: “Dat is het moment om hen persoonlijk te vragen naar hun behoefte aan ondersteuning.”
De onderzoekster denkt ook dat onderzoek nuttig kan zijn. “Meten is weten. Onderzoek wie je als gemeente precies bereikt en bedient. Niet alleen de aantallen, maar ook de effecten zijn belangrijk. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld allerlei respijt faciliteiten aanbieden voor mantelzorgers, maar ze moeten ook weten of het mensen echt helpt om een adempauze te hebben. Zo weet je of je de middelen effectief inzet.”
© Nationale Zorggids