1-jarigen die dagelijks zijn blootgesteld aan meer dan vier uur schermtijd per dag, hebben op 2- en 4-jarige leeftijd een achterstand op gebied van communicatie en probleemoplossend vermogen. Dit blijkt uit nieuw Japans onderzoek onder bijna 8.000 kinderen. Kinderen van 1 jaar die meer schermtijd hadden dan leeftijdsgenootjes, hadden toen ze 2 jaar werden ook een vertraging opgelopen in de ontwikkeling van fijne motoriek en sociale vaardigheden. Maar deze laatste twee vertragingen verdwenen op 4-jarige leeftijd. Dit meldt The New York Times.
De onderzoekers noemen het geen causaal verband, dus het is niet zo dat de schermtijd de ontwikkelingsachterstanden veroorzaakt, maar er is wel een connectie tussen jonge kinderen die meer schermtijd hebben en achterstanden in hun ontwikkeling.
Een-op-een tijd
Volgens experts toont dit nogmaals het belang van een-op-een tijd met jongere kinderen aan. Dit bevordert de vorming van gezichtsuitdrukkingen, woorden en intonatie. Dat gebeurt niet als een kind naar het scherm kijkt, zegt ontwikkelingspsycholoog David. J. Lewkowicz – niet betrokken bij het onderzoek.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky