Over de Week van het Leven-campagne zijn in totaal 960 klachten binnengekomen bij de Reclame Code Commissie, aldus een woordvoerster van de organisatie donderdag, de dag dat de zaak dient in een zitting. Twee weken geleden stond de teller nog op 775.
De Week van het Leven is een initiatief van het Platform Zorg voor Leven, een samenwerking van zogenoemde prolifeorganisaties en christelijke partijen. In spotjes op radio en televisie stellen ze dat vrouwen, wanneer die kiezen voor een abortus, niet aan het kind denken.
Klachten
Het spotje leidde tot kritiek. Een oproep van journalist en presentator Tim Hofman om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie leidde tot een "opvallend hoog" aantal klachten, stelde de commissie twee weken geleden al. De hoeveelheid klachten die bij de Reclame Code Commissie binnenkomt maakt niet uit. Eén klacht kan al tot een zaak leiden, stelde de organisatie eerder.
Volgens Hofman willen de initiatiefnemers "hun interpretatie van de Bijbel doordrukken uit machtsoverwegingen", stelde hij eerder op Twitter.
Donderdag is er niet direct een uitspraak over of de reclame voldoet aan alle voorwaarden. "Die volgt naar verwachting binnen twee weken. Maar deze wordt eerst met de adverteerder en de klager gedeeld en zij hebben dan ook nog de mogelijkheid om in beroep te gaan", aldus de woordvoerster.
Door: ANP