Premature baby’s, ook baby’s die ‘slechts’ 1 tot 2 maanden te vroeg geboren zijn, hebben een groter risico op ontwikkelingsproblemen dan à terme kinderen. Uit onderzoek van Lilly Bogičević van de Universiteit Utrecht blijkt dat er niet één soort aandachtsprobleem is onder deze kinderen, maar dat het varieert in aanwezigheid, ernst én type probleem. Dit meldt de Universiteit Utrecht.
Een derde van de te vroeg geboren kinderen had op basisschoolleeftijd voor lange tijd gemiddelde aandachtsvaardigheden. 25 procent verbeterde deze vaardigheden naar verloop van tijd en ongeveer 50 procent hadden langdurig last van zwakkere aandachtsvaardigheden.
Ontwikkelingsfase
Bogičević ontdekte ook dat de ontwikkelingsfase van het kind samenhangt met het soort aandachtsprobleem. Jongere kinderen hebben bijvoorbeeld vaker last van problemen met oriëntatie en het vasthouden van aandacht terwijl kinderen van 12 tot 13 jaar vaker complexere aandachtsproblemen hebben. Volgens Bogičević zijn dit problemen op het gebied van verschuiven en verdelen van aandacht.
Om aandachtsvaardigheden op de lange termijn te kunnen voorspellen, is het goed om de hersenontwikkeling, gezinsomgeving, taalbegrip en aandachtsvaardigheden op peuterleeftijd in de gaten te houden. Daarom pleit de promovenda ook voor vroege monitoring en beoordeling van aandachtsvaardigheden bij kinderen die te vroeg geboren zijn.
Door: Nationale Zorggids