30 september 2021 om 10:06
< 1 min lezen

Premature baby’s hebben groter risico op aandachtsproblemen op latere leeftijd

Premature baby’s, ook baby’s die ‘slechts’ 1 tot 2 maanden te vroeg geboren zijn, hebben een groter risico op ontwikkelingsproblemen dan à terme kinderen. Uit onderzoek van Lilly Bogičević van de Universiteit Utrecht blijkt dat er niet één soort aandachtsprobleem is onder deze kinderen, maar dat het varieert in aanwezigheid, ernst én type probleem. Dit meldt de Universiteit Utrecht. 

Een derde van de te vroeg geboren kinderen had op basisschoolleeftijd voor lange tijd gemiddelde aandachtsvaardigheden. 25 procent verbeterde deze vaardigheden naar verloop van tijd en ongeveer 50 procent hadden langdurig last van zwakkere aandachtsvaardigheden.

Ontwikkelingsfase

Bogičević ontdekte ook dat de ontwikkelingsfase van het kind samenhangt met het soort aandachtsprobleem. Jongere kinderen hebben bijvoorbeeld vaker last van problemen met oriëntatie en het vasthouden van aandacht terwijl kinderen van 12 tot 13 jaar vaker complexere aandachtsproblemen hebben. Volgens Bogičević zijn dit problemen op het gebied van verschuiven en verdelen van aandacht.

Om aandachtsvaardigheden op de lange termijn te kunnen voorspellen, is het goed om de hersenontwikkeling, gezinsomgeving, taalbegrip en aandachtsvaardigheden op peuterleeftijd in de gaten te houden. Daarom pleit de promovenda ook voor vroege monitoring en beoordeling van aandachtsvaardigheden bij kinderen die te vroeg geboren zijn.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van kraamzorg
    • GGZ

    Een avond met meldingen over ‘verwarde personen’: inzicht in streettriage

    30 december 2024 om 15:03
    • GGZ

    De meest gelezen artikelen van 2024: dit hield jullie bezig in de zorg

    27 december 2024 om 11:41