Met live beelden op billboards en abri’s van te vroeg geboren kinderen begint vandaag de campagne ‘Maak ons nog beter’, om geld in te zamelen voor het Emma Kinderziekenhuis AMC in Amsterdam. Het doel is de IC Neonatologie te transformeren tot een internationaal toonaangevend expertisecentrum voor te vroeg geboren en ernstig zieke baby’s. Dat meldt het AMC.
De allerkleinste patiënten van het Emma Kinderziekenhuis staan centraal in de campagne die begint in de nationale week van het Couveusekind. “Een mooiere start van de campagne is nauwelijks denkbaar”, zegt Gwen van Mansum, directeur van Stichting Steun Emma. Tot eind 2020 loopt de campagne om 2,5 miljoen euro op te halen voor een ingrijpende verbouwing van de IC Neonatologie.
Centraal in de campagne staan foto’s en videobeelden van pasgeboren kinderen. Deze zijn vanaf vandaag te zien zijn in het straatbeeld van Amsterdam en in de media. Bij de foto en korte filmpjes op videoschermen in abri’s en billboards staat de slogan: ‘Maak ons nog beter’. Van Mansum: “Bij elk kindje vermelden we welke overwinning het op dat moment heeft behaald: hoeveel het is gegroeid, dat het van de zuurstof af is, zelf drinkt of al naar huis mag. Die mijlpalen willen we trots delen met de buitenwereld. We willen mensen betrekken, zodat ze bereid zijn om het Emma daadwerkelijk te steunen.”
De opbrengst van de wervingsactie gaat naar innovaties en de nieuwste technologieën op gebied van IC Neonatologie: wetenschappelijk onderzoek en extra voorzieningen voor te vroeg geboren, ernstig zieke baby’s en hun ouders.
Eén op de zeven kinderen wordt voor de 37e week van de zwangerschap geboren en jaarlijks ruim 2000 kinderen voor de 32e week. Baby’s die zo vroeg geboren worden, hebben meer kans dat ze op latere leeftijd minder goed functioneren.
Door: Redactie Nationale Zorggids