Logo_logo_nix_zonder_id_2017

Van 7 tot 14 september vindt de themaweek ‘NIX zonder ID’ plaats. Vanaf deze week vragen gemeenten, toezichthouders Drank- en Horecawet en andere organisaties samen met verkopers van alcohol en tabak, het ministerie van Volksgezondheid en het Trimbos-instituut, extra aandacht voor de naleving van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Dat meldt Trimbos. 

In veel gemeenten vinden verschillende acties plaats om jongeren te stimuleren zelf spontaan het identiteitsbewijs (ID) te tonen en verkopers bewust te maken van de noodzaak van de leeftijdscheck.

Het stimuleren van verkopers van alcohol en tabak om de leeftijd bij verkoop te controleren én van jongeren om zelf actief het ID te tonen is noodzakelijk. Er zijn nog grote verschillen tussen verkopers. Supermarkten en speciaalzaken (tabaksspeciaalzaken en slijters) doen het beter dan bijvoorbeeld horeca, sportkantines en internetverkopers. De themaweek en een periode van extra lokale activiteiten dragen bij aan het verstevigen van de NIX18 norm: niet roken, niet drinken onder de 18 jaar.

Een NIX18 televisiereclame wordt van 4 tot 20 september uitgezonden. Voor verkopers, handhavers en gemeenten zijn materialen beschikbaar en een toolkit waarin staat hoe bij de actieperiode aangesloten kan worden.

Door: Redactie Nationale Zorggids