Uit gegevens van de Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 tot en met 17 jaar bijna twee derde minder alcoholreclames zien in vergelijking met 2003. Gemiddeld ziet deze leeftijdsgroep 7 seconden per dag alcoholreclame op televisie. Dat meldt Stiva.
De alcoholbranche heeft door middel van zelfregulering afgesproken dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op televisie voor, tijdens of na programma’s waar teveel jongeren naar kijken. Als grens wordt hierbij 25 procent gebruikt. Als meer dan 25 procent van de kijkers jonger is dan 18 jaar, mag rond die programma’s geen alcoholreclame uitgezonden worden.
In 2003 zagen jongeren tussen de 12 en 17 jaar nog ruim 22 televisiecommercials per maand. Dat is in 2016 gedaald naar iets meer dan 8. Dit betekent dat jongeren op een dag slechts 7 seconden aan alcoholreclame op televisie zien. Een gemiddelde televisiecommercial duurt 25 seconden.
Ook op social media is het onwenselijk dat jongeren in aanraking komen met alcoholreclames. Daarom gelden ook voor dit medium specifieke regels, waardoor jongeren onder de 18 deze reclames niet te zien krijgen. Hier blijken de regels tevens effectief. Onlangs heeft STIVA onderzoek laten uitvoeren naar alcoholreclame op social media waaruit bleek dat marketinguitingen van alcoholmerken voor een overgrote meerderheid van 98,5 procent worden gezien door 18-plussers.
Door: Redactie Nationale Zorggids