28 december 2012 om 14:00
< 1 min lezen

Zes zenders te ‘jong’ voor alcoholreclame

DEN HAAG – De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor meer dan een kwart uit minderjarigen bestaat. Elk jaar wordt de lijst van deze zogeheten ‘jongerenzenders’ geactualiseerd.

Voor volgend jaar zijn dat de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en TeenNick; voor de radio zijn dit de zenders SLAM!FM, Wild FM Hitradio en Megastad Rotterdam.

De alcoholbranche vindt het belangrijk dat jongeren zo weinig mogelijk worden bereikt met alcoholreclame. “Bier, wijn en gedistilleerde dranken zijn mooie ambachtelijke producten waar je – met mate – van moet genieten”, zegt Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). “Maar alcoholhoudende drank is gemaakt voor volwassenen, niet voor jongeren. Daarom kiezen we er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners.”

De lijst wordt in opdracht van STIVA vastgesteld op basis van de kijk- en luistercijfers van de televisie- en radiozenders.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Nog altijd niet genoeg plekken voor beschermd wonen

    Vandaag om 13:00
  • Pameijer Mozaïk
    • GGZ

    De Nederlandse ggz: ‘Terugtrekken VNG uit IZA heeft grote gevolgen’

    Gisteren om 11:53