
Onderzoek: ADHD en leerstoornissen delen genetische oorsprong
Een aanzienlijk deel van de kinderen met ADHD heeft ook moeite met lezen, schrijven of rekenen. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat ruim een op de drie kinderen met ADHD daarnaast ook dyslexie of dyscalculie heeft. De onderzoekers concluderen dat deze leerstoornissen niet direct door ADHD worden veroorzaakt, maar waarschijnlijk een gedeelde genetische oorsprong hebben. Dit meldt Hart van Nederland.
Genetische link tussen ADHD en leerproblemen
In een studie onder meer dan 19.000 kinderen ontdekten wetenschappers dat de erfelijke aanleg voor ADHD ook het risico op leerstoornissen verhoogt. De bevindingen zijn dinsdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. De onderzoekers baseerden zich op gegevens van tweelingen en hun gezinnen, waarbij de kinderen op 7- en 10-jarige leeftijd werden onderzocht.
ADHD en dyslexie meest voorkomende combinatie
ADHD kent verschillende vormen, waaronder concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Wereldwijd heeft naar schatting 1 op de 20 mensen ADHD-kenmerken, hoewel niet iedereen hierdoor hinder ondervindt. Binnen de groep met ADHD komt dyslexie het vaakst voor.
Belang voor onderwijs en behandeling
De resultaten onderstrepen het belang van gerichte behandeling. De onderzoekers waarschuwen dat het behandelen van ADHD niet automatisch leerproblemen verhelpt, en vice versa. Dit betekent dat scholen en behandelaars specifieke ondersteuning moeten bieden voor zowel ADHD als leerstoornissen, in plaats van te verwachten dat de ene aanpak beide problemen oplost.