‘Behoefte aan alcoholvrije wijn wordt groter’
Dat alcoholvrije alternatieven steeds belangrijker worden in de maatschappij is al langer bekend. Nu ziet ook de wijnbranche dat mensen vaker kijken naar een alcoholvrij wijntjetijdens hun diner of wanneer ze moeten BOB’en. Daarnaast speelt Dry January een steeds belangrijkere rol. Wie hieraan meedoet drinkt tijdens de eerste maand van het jaar geen alcohol. Om deze themamaand gemotiveerd te starten zijn de resultaten van een onderzoek over alcoholvrije alternatieven gedeeld. Dit meldt de Restaurant Krant.
Uit een survey onder 150 respondenten uit de wijnbranche blijkt dat er een toenemende vraag is naar wijn zonder alcohol onder de consumenten. Daarom biedt driekwart van de ondervraagde retailers en importeurs alcoholvrije opties aan. De grootste afnemers hiervan zijn vrouwen tussen de 20 en 40 jaar die voornamelijk uit de Randstad komen. Wijnjournalist Esmee Langereis voegt daaraan toe dat het vooral gaat om mousserende wijnen, ready to drink opties en aperitieven.
Betwiste smaak
Langereis denkt dat de smaak van alcoholvrije wijn geregeld in twijfel wordt getrokken. Volgens haar komt dit doordat mensen het vergelijken met hun favoriete alcoholhoudende wijn. “Er zijn binnen alcoholvrij grote verschillen in kwaliteit, en vergeet ook niet je eigen smaakvoorkeuren.”
Survey door Delta Wines en Pitch PR
Aan het einde van vorig jaar is onder 152 professionals in de branche een survey gehouden. In deze survey werd de deelnemers gevraagd wat de plaats is van hun alcoholvrije assortiment. Uit deze survey is gebleken dat een merendeel van de professionals zegt dat deze dranken niet meer weg te denken zijn uit de schappen en dat meer dan 60 procent van de ondervraagden zelf ook alcoholvrije opties in zijn assortiment heeft. Daarnaast merkt meer dan de helft een toename van de vraag.
Naast een toename van de vraag, wordt ook de kwaliteit van de alcoholvrije wijnen beter. Bijna de helft van de respondenten gaf aan dat zij hierin een toename zien.
De oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, Wim Boekema, zegt dat dit nog maar het begin is van de opmars. “Alcoholvrij begint zijn plek in de maatschappij duidelijk in te nemen. In onze slijterijen en via onze website zien we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar lekkere alcoholvrije dranken.”
Waar de professionals het tevens over eens zijn is de leeftijdscategorie van kopers. Zoals eerder gesteld ligt deze tussen de 20 en 40 jaar oud. Daarbij werd de Randstad als belangrijkste afzetmarkt genoemd.
Aandacht naar smaak
Het belangrijkste aspect dat de professionals noemden, was het belang van aandacht naar smaak van de wijnen. Veel van het smaakprofiel van wijn ontstaat tijdens het fermentatieproces. Door de alcohol te onttrekken van de wijn wordt ook een deel van de smaak weggenomen. Dit blijft daarom een uitdaging voor ondernemers in de wijnbranche.
Door: Nationale Zorggids