Mindfulness op school om mentale gezondheid adolescenten te bevorderen
Onderzoek toont aan dat een goede mentale gezondheid van adolescenten belangrijk is voor hun ontwikkeling en leren. Om de mentale gezondheid van leerlingen te stimuleren, moeten scholen daarom meer bieden dan alleen het onderwijzen van academische vaardigheden en kennis. Dat meldt ANP Expert Support.
Hoe kunnen positieve psychologische schoolinterventies een rol spelen in het stimuleren van de mentale gezondheid van adolescenten? En kan het gebruik van mindfulness in combinatie met sterke kanten het welbevinden van leerlingen bevorderen en psychologische problemen verminderen? Anne Kennes verdedigt op vrijdag 11 februari 2022 om 16.00 uur haar proefschrift ‘Growing up, Minding Your Strengths: Development and Efficacy of a School-based Positive Psychology Intervention’ aan de Open Universiteit in Heerlen.
Schoolinterventie “Think Happy – Be Happy”
Het proefschrift van Anne Kennes is gericht op de rol die positieve psychologische schoolinterventies spelen in het stimuleren van de mentale gezondheid van adolescenten. Zij onderzocht de effectiviteit en het veranderingsmechanisme van een schoolinterventie gebaseerd op mindfulness en sterke kanten, namelijk “Think Happy – Be Happy”. Deze schoolinterventie heeft tot doel de mentale gezondheid van adolescenten te bevorderen.
Duurzame praktijk gericht op de mentale gezondheid
De mentale gezondheid van adolescenten heeft gevolgen voor hun ontwikkeling en hun leren. Scholen staan in de toekomst voor de uitdaging om een kosteneffectieve en duurzame praktijk te realiseren, waarbij het bevorderen van de mentale gezondheid van adolescenten geïntegreerd wordt met het onderwijzen van academische vaardigheden en kennis. “Think Happy – Be Happy” kan hierin een rol spelen. Deze op mindfulness en sterke kanten gebaseerde schoolinterventie heeft de potentie het welbevinden van leerlingen te bevorderen. Daarnaast vermindert de aanpak peer-gerelateerde problemen en aandachtsproblemen.
Door: Nationale Zorggids