Opnieuw landelijke campagne van 113 Zelfmoordpreventie
Om het aantal zelfmoorden in Nederland te verminderen, wordt opnieuw de campagne ‘stel de vraag van je leven’ gestart door 113 Zelfmoordpreventie. De campagne wordt zowel landelijk als lokaal en regionaal uitgezet en is onder andere te vinden door advertenties en radiospotjes. De campagne moet het taboe rondom zelfmoord en zelfmoordgedachten verminderen waardoor meer mensen hulp zoeken. Dit meldt Ggz-connect.
De slogan is dit jaar hetzelfde als vorig jaar, omdat het een belangrijke vraag blijft. Zoek je op tijd hulp of dreig je daadwerkelijk jezelf van het leven te beroven? De vraag zou het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen. Onder andere advertenties en radiospotjes zijn ingekocht bij landelijke en regionale media. Hierdoor kunnen mogelijk nog meer mensen bereikt worden. Ook wordt via een animatie getoond hoe je het beste kunt praten over suïcide. Dat zou voor veel mensen al voor verlichting kunnen zorgen.
In Nederland nemen ieder jaar meer dan 1.850 hun eigen leven. Dat komt neer op vijf sterfgevallen per dag, een aantal dat volgens 113 Zelfmoordpreventie structureel teruggedrongen moet worden. De campagne wordt mede opgezet met Supranet Community, het regionale Suïcidepreventie Actienetwerk.
Door: Redactie Nationale Zorggids