Chathulp Het Luisterend Oog van Humanitas naar Sensoor
Het Luisterend Oog gaat na ruim 10 jaar vanuit Humanitas over naar Sensoor. Vanaf april 2017 neemt Sensoor de chatdienst over voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor. Sensoor is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek per telefoon, chat en e-mail. Dat meldt Sensoor.
Het Luisterend Oog, met 75 vrijwilligers die jaarlijks ruim zevenduizend gesprekken voeren, was tot nu toe onderdeel van Humanitas. Het chatproject wordt per 1 april toegevoegd aan de dienstverlening van Sensoor. Humanitas heeft tot dit besluit moeten komen omdat het niet gelukt is om de activiteit op lokaal niveau gefinancierd te krijgen. Humanitas is blij dat de continuïteit van de activiteit nu gegarandeerd is voor de mensen die dit nodig hebben.
Het Luisterend Oog past goed binnen Sensoor, omdat anonieme hulp op afstand de kern is van waar Sensoor zich al bijna 60 jaar voor inzet. Sensoor biedt zelf ook een chatdienst aan. De komende tijd wordt onderzocht hoe beide chatdiensten kunnen samengaan. Bij Sensoor worden jaarlijks 18.000 chatgesprekken gevoerd, eveneens door vrijwilligers.
De vraag naar chathulp groeit. In 2016 steeg het aantal chatgesprekken met 20 procent. Vooral jonge mensen willen via de chat hun hart luchten: 60 procent van de chatters is tussen de 16 en 30 jaar. Met name psychische problemen zoals depressie, zelfbeschadiging en angst worden veel besproken. De vrijwilligers luisteren, denken en leven mee en geven een steuntje in de rug.
Door: Redactie Nationale Zorggids