Onderwerp van de avond was: wat voor type mens ben je? En hoe kun je je kwaliteiten laten aansluiten bij de verschillende rollen in je privé- en werkomgeving. Waar zijn je vrienden, vriendinnen of je partner anders in dan jij? Wat sluit goed aan, wat minder en hoe ga je daarmee om? Zo is dat ook in een werksituatie: welke werkzaamheden gaan je goed af en welke minder? Waarom werk je met de ene collega prettiger samen dan met de andere?
Aan de hand van de Myers-Briggs type indicator (MBTI) maakten de deelnemers tijdens de avond hun eigen persoonlijkheidsprofiel en bekeken het op de verschillende assen van het model. Hieronder zijn de vier assen kort uitgelegd:
1 Extraversion of Intraversion: Haal je je energie voornamelijk uit de wereld om je heen of voornamelijk uit je innerlijke belevingswereld?
2 Sensing of Intuition: Heb je een voorkeur voor het opnemen van feitelijke informatie of neem je informatie op het leggen van verbanden, het denken in grote lijnen en de ervaringen die je eerder hebt opgedaan?
3 Thinking of Feeling: Neem je beslissingen op basis van logica of op basis van je gevoel?
4 Judging of Perceiving: werk je planmatig en geordend en geef je waarde-oordelen of werk je flexibel en spontaan en hoef je niet direct iets te vinden van de de dingen?
Onder leiding van Hans de Vos keken deelnemers gezamenlijk welke verschillende rollen in organisaties nodig zijn, waar ze mogelijk voor mogelijkheden of moeilijkheden zorgen. Ook werd aandacht besteed aan de wijze waarop organisaties veranderen en wat voor type mensen daarin nodig zijn. De presentatie van Hans de Vos vind je
hier.
Discussieer mee: Wat zijn volgens jou belangrijke persoonlijkheidskenmerken om als professional goed te functioneren in de zorginstelling van de toekomst?
(reageren kan onderaan dit artikel)
© Nationale Zorggids / Astare
Lastig om in de toekomst te kijken, maar ik denk dat er vooral nu veel creatieve, flexibele intuition en perceiving mensen nodig zijn om de zorginstelling van de toekomst te creëren. Zij kunnen denk ik een kanteling veroorzaken die zorgt dat zorginstellingen echt gaan veranderen.
De interessante avond heeft ons aan het denken gezet. Waar liggen onze sterke kanten en waar onze verbeterpunten? In wat voor functies kunnen wij onze sterke kanten optimaal benutten? In welke functie worden wij gelukkig? Naar mijn mening zou een toekomstige zorginstelling veel verschillende type mensen in huis moeten hebben. Suzan haalde aan dat er in de toekomst veel verandering plaats zal vinden en we daarom 'percieving' mensen goed kunnen gebruiken. Ik ben het met haar eens maar verwacht dat een organisatie niet zal draaien zonder 'judging' mensen. Welke mensen goed passen bij de instelling is is deels afhankelijk van hoe de instelling zich wil profileren. Ik vond het een inspirerende avond omdat er werd nagedacht over de individuele kwaliteiten van de mensen in de zaal, op organisatieniveau over profilering en op landelijk niveau over de rol van zorgverzekeraars in zorginstellingen.
Een hele inspirerende avond die aanzet tot het nadenken over de juiste mens op de juiste plek. Een professional van de toekomst kan hopelijk zijn kwaliteiten maximaal inzetten, daar waar die nodig zijn. Mensen die goed zijn in het verlenen van goede zorg naast cliënten en mensen met organisatorisch talent op de plekken waar de randvoorwaarden worden gecreëerd. Ook ik zie mogelijkheden wanneer de organisatie en de werkvloer meer gaan samenwerken, zonder de eigen taken uit het oog te verliezen. Het model van Quinn biedt ook mogelijkheden voor verandering, omdat het ruimte geeft om je persoonlijke repertoire doelgericht te ontwikkelen, voor een plek waar je in de toekomst wilt zijn. Hopelijk biedt de organisatie van de toekomst ook die mogelijkheden om kanten van jezelf te ontwikkelen, die nog niet zo scherp vertegenwoordigd zijn. Het model biedt dus zowel zicht op wat je kan, als mogelijkheden jezelf verder te ontwikkelen. Om goed te functioneren in de praktijk van de toekomst zijn oprechte nieuwsgierigheid in de ander (cliënt én collega's), energie, creativiteit en het denken in termen van mogelijkheden volgens mij heel belangrijke eigenschappen.
Ik denk dat professionals in zorginstellingen altijd in het bezit moeten zijn van doortastendheid, empathisch vermogen, communicatieve vaardigheden, creativiteit en verantwoordelijkheidsgevoel (is dus ook vaak de verantwoordelijkheid juist bij de ander laten). Dit is niet tijdgebonden. Nieuwe vaardigheden lijken mij inzicht hebben in de coordinerende en aansturende taken; ik zie om me heen dat functieprofielen breder worden en meer verantwoordelijkheid krijgen. Ook zie ik dat directeuren en teamleiders (m/v) vaak niet meer van de werkvloer komen en zich hebben opgewerkt, maar vaak een leidinggevende managementopleiding hebben gedaan en niet altijd weten hoe het is om het werk uit te voeren (en wat daar allemaal bij komt kijken). Nieuwe professionals lijken dus veel meer verantwoordelijkheid te krijgen, ook buiten de directe zorg van de clienten om.
Ik denk dat het voor een professional in de zorginstelling van de toekomst belangrijk is om flexibel te zijn (meer Perceiving) aangezien er veranderingen aankomen. Men moet hierop in kunnen spelen. Daarnaast hoop ik dat het accent meer op de cliënt (hulpvrager) zal komen te liggen; wat Feeling zal hierbij ook niet misstaan. Het was een inhoudelijk zeer interessante avond!